Saturday, August 15, 2009

Mencari Redha Ilahi

Aku sering bertanya
Jalan mana harus kulalui
Untuk mencari redha Ilahi
Di kiri kanan semuanya berliku
Mampukah aku untuk melaluinya

Aku sering bertanya
Mampukah aku untuk mencari
Di mana redha Ilahi

Onak dan duri
Bagaikan sembilu yang menghiris
Bagaikan ombak yang menghempas pantai
Lantas membuatkan aku karam kelemasan
Aku terkapai-kapai
Di lautan yang penuh membara ini

Ya Allah
Penciptaku yang Maha Agong
Mampukah aku mencari redhamu
Bagaimana harus ku lakukan
Agar aku sentiasa di dalam redhamu

10 comments:

  1. Liku-liku,
    Hanya satu cabaran,
    Onak dan duri,
    Hanya satu dugaan,
    Sembilu,
    Bukan apa,
    sekadar bayangan,
    Ombak,
    Semestinya hanya khayalan,
    Semuanya,
    Tempuh dan tempuh,
    Nun di depan sana,
    Itu yang diharapkan.

    ReplyDelete
  2. Hari-hari yang mendatang
    Perlu dilalui dengan tenang
    Ombak dan badai itu dugaan
    Laluilah dengan kesabaran
    Dalam mengharung onak dan duri
    Siapakah yang memahami
    Segala keperitan
    Terbuka mata kesedaran
    Renungi kemurnian kehidupan
    Tak ada kepayahan
    Dari satu keberanian
    Allah maha penyayang.

    ReplyDelete
  3. Itukah kamu,
    dengan senyum senang,
    menghulurkan salam persahabatan,
    dengan senyum senang,
    memberi bantuan ketikaku dalam kesusahan.

    Itukah kamu,
    tetap tenang,
    walau gosip melanda,
    tetap tenang,
    walau banyak kerja,
    tetap tenang,
    walau masalah menimpa.

    Aku tahu,
    itu kamu,
    yang ikhlas membantu,
    yang ikhlas menegurku,
    yang ikhlas menjadi sahabatku,
    aku senang denganmu...

    **********************************************
    p/s : Sory lah su tak de idea ni, tulis je apa yang terlintas di hati... kalau sudi komen pulak kat blog akak ye...

    ReplyDelete
  4. Terima ksih kepada semua yang sudi komen sajak saya. Untuk k.huda bagus pe sajak yang ditulis.Itu tak de idea, kalau ada idea mesti lagi bagus kan. Sajak saya pun entah apa-apa yang ditulis maklumlah saya bukan pernah buat sajak pun. Jangankan kata buat sajak baca sajak pun saya tak minat dan tak pandai untuk memahami apa yang tersirat. Apabila dr bagi tugasan buat sajak, saya memang susah hati.

    ReplyDelete
  5. Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
    maka jagalah amanah itu
    jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

    Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
    akan kelemahan hati kami ini,
    hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
    kalian akan menjadi terbaik buatmu

    ReplyDelete
  6. Setiapkali muka dihadapkan ke sana
    setiap kali bersujud kehadrat yang esa
    Setiap kali itulah kita meminta ditunjuki jalan yang lurus

    Namun kenapa di dunia ini kita melihatnya penuh berliku
    Ditaburi onak duri dan ranjau???

    Mungkinkah kerna hebatnya godaan duniawi
    atau kerna ketipisan iman
    dan ilmu serta amal yang tidak seimbang

    Wahai Allah yang Maha Penyayangi
    Berikan kami petunjukmu
    serta limpahkasih yang melindungi kami
    dari kesesatan.....
    Amin...

    ReplyDelete
  7. Dunia ini hanya sementara
    Setiap insan berlumba memperoleh nikmatnya
    Onak dan duri hanya mainan untuk menceria
    Kehidupan yang mengandung pelbagai rasa
    Yang perlu ditempuh untuk peroleh kebahagiaan

    Asam garam dunia kekadang indah
    Kerana mendewasakan setiap insan yang berakal
    Menterjemahkan diri dengan warna warni alam
    Demi mendampingi sesuatu yang manis
    Bagi disemat dalam diri insani

    Su, sesuatu yang mendatang pasti ada kebaikan di sebaliknya bukan???... Semoga kita sama-sama berjaya, insyaalah..

    ReplyDelete
  8. PILIHLAH JALAN INI...

    jalan mana hendak dilalui
    usahlah ditanya
    kerana kita bisa
    melangkah ke hadapan
    bergantung pada akal dan iman

    pilihlah jalan hatimu
    kelak kau tak akan menyesal
    kerana terbentangnya laut keimanan
    kerana hamparan nur Tuhan

    kini
    kau sudah tahu jalanmu
    pilihlah jalan ini
    pasti kau tak akan sesat
    kerana jalan benarmu.

    ReplyDelete
  9. segala-galanya telah
    diatur dan ditentukan
    oleh Nya
    jalanilah kehidupan dengan tabah
    dengan tenang
    dengan ikhlas
    dengan redha
    disetiap gerak takdirNya
    dan bersyukurlah
    dengan segala yang telah
    kita miliki
    dan apa jua musibah
    yang menduga hati
    redha dengan ikhlas
    hidup pasti akan bermakna
    dengan seadanya..

    ReplyDelete
  10. terima kasih pada semua yang memberi komen

    ReplyDelete