Tuesday, April 28, 2009

Aku Dan Novel

Baru-baru ni aku sempat ke Pesta Buku 2009 yang diadakan di PWTC. Banyaknya buku sampai aku tak tahu nak pilih yang mana satu...Dalam rambang mata melihat buku sempatlah aku membeli beberapa buah novel (tentunya untuk aku) dan buku cerita (yang ni pulak untuk si bujang kesayanganku). Pastinya salah satu novel yang menjadi koleksi aku ialah hasil karya Faisal Tehrani....aku tak tahulah kenapa sekarang ni aku rasa cam dah jatuh cinta dengannya...(opps bukan jatuh cinta dengan orangnya tetapi hasil karya beliau). Novelnya yang paling aku suka ialah Tunggu Teduh Dulu...Tapi sekarang ni aku bukan nak cerita pasal novel itu tapi aku nak cerita pasal novel Faisal Tehrani yang aku baru beli ni..Tajuknya KETUPAT CINTA....Dalam sibuk menyiapkan tugasan aku masih sempat mencuri sedikit masa untuk membaca...Bak kata orang untuk merehatkan minda...Dikesempatan ini aku ingin berkongsi serba sedikit tentang novel ini.

Musim pertama Ketupat Cinta menampilkan ilmu gastronomi Melayu-Islam. Sebuah karya satira mengenai politik dapur, sarat humor, dan kontroversi. Ia berlatarbelakangkan zaman Kesultanan Melayu Melaka. Watak utamanya adalah Tun Lepat. Beliau adalah seorang tukang masak yang terulung di istana Melaka.Cubalah baca...pasti anda juga akan tertarik dengan novel ini. Pokok bicara bukan sekadar jalan-jalan cari makan tetapi apa falsafah pada makanan itulah yang bermakna sekali.

No comments:

Post a Comment